KONTAKT:
aga.wielewska@gmail.com
fragmenty recenzji:
"By powstało godzinne przedstawienie, wyreżyserowane przez Tomasza Kaczorowskiego, trzeba było zbudować małe drewniane uniwersum, w którym "ożyją" postaci z gdańskiej legendy. Wielka w tym zasługa Agnieszki Wielewskiej, autorki scenografii i projektów nietypowych lalek, wyrzeźbionych w pracowni plastycznej Miniatury. Właśnie drewniane rzeźby, małe dzieła sztuki, z dołączonymi rękami, niekiedy też nogami oraz ruchomą szczęką, stanowią najmocniejszy punkt gdańskiego spektaklu. Urzeka ich prostota i finezja, z jaką wpisane są w świat bohaterów. Ten w dużej mierze poza animowanymi przez piątkę aktorów lalkami, wyznacza jednolita ściana pełna okienek, w których oglądać można poszczególne lalki-bohaterów spektaklu."
Łukasz Rudziński,
Pomiędzy dobrem i złem w drewnianej oprawie. Recenzja "Nie wierzę w śmierć"
trojmiasto.pl , 06-11-2017
"Najnowsza premiera Teatru Miniatura "Nie wierzę w śmierć", zrealizowana na podstawie tekstu o. Wacława Oszajcy, w reżyserii Tomasza Kaczorowskiego - to piękny, mądry i wzruszający spektakl. Jego największym atutem jest scenografia gdańszczanki Agnieszki Wielewskiej. "
"Drewniane rzeźby zrobione w teatralnej pracowni to raczej ruchome maski niż lalki. Są to małe dzieła sztuki, z dołączonymi rękami, niekiedy też nogami czy ruchomą szczęką, animowane są przez piątkę aktorów."
Grażyna Antoniewicz,
Piękny moralitet dla dorosłych
Polska Dziennik Bałtycki nr 260, 08-11-2017
"Zarówno lalki, jak i scenografia zostały wykonane według projektu Agnieszki Wielewskiej. Stanowią niewątpliwy atut przedstawienia i wpływają na jego nastrój. Dopełnieniem tej podniosłej, niemal sakralnej atmosfery jest osobliwa gra świateł, która ściśle łączy się z tym, co dzieje się w danym momencie na scenie. "
Balbina Hoppe,
Ciemne oblicze sztuki ("Nie wierzę w śmierć")
Teatralia Trójmiasto, nr 216/1017, 14-12-2017
"Od lalek Agnieszki Wielewskiej trudno oderwać wzrok. Te drewniane bryły przypominają rzeźby porzucone przez artystę tuż przed ich ukończeniem. Albo kawały drewna, które morze opłukało i wypchnęło na brzeg. Albo zmurszałe posągi, których oblicza rozmył wiatr. Kiedy ożywają w dłoniach i głosach aktorów Teatru Miniatura – mówią o cierpieniu i szczęściu. Albo o sztuce i szaleństwie. Albo o życiu i śmierci. Najwięcej zaś te dziwne oblicza, niedokończone, a jednocześnie przejmująco kompletne, opowiadają o miłości."
Anna Jazgarska,
teatralny.pl, 18-12-2017
Jednak, aby mogło powstać przedstawienie w Teatrze Miniatura, trzeba było talentu młodej Agnieszki Wielewskiej. To ona jako autorka scenografii, a w szczególności projektantka nietypowych lalek, stała się główną twórczynią scenicznego dzieła. Jej oryginalna praca zdecydowała o wyjątkowym pięknie i artystycznej jakości przedstawienia. Każda z drewnianych rzeźb opowiadających bądź dialogujących o tym, co kiedyś, w przeszłości, zdarzyło w tworzeniu Grupy Ukrzyżowania, to osobne teatralne dzieło sztuki. Sprawiają wrażenie jakby już dawno wyciosane były z jednego pnia drzewa. Surowe w swojej prostocie. Czasem z doczepionymi nogami, albo z ruchomą szczęka. Zastygłe w geście wyczekiwania, tak jak się czasem widzi rzeźby w kościelnym mroku. Kiedy aktorzy je animują potrafią być ekspresyjne, dynamiczne, a nawet liryczne. Potrafią realnie, ale też i metafizycznie żyć na scenie.
Andrzej Lis,
materiał własny, 06-02-2018
Drewniane lalki, w których kryje się zarazem prostota i finezja. „Nie wierzę w śmierć” wg tekstu o. Wacława Oszajcy z gdańskiego Teatru Miniatura to jeden z najpiękniejszych spektakli, jakie widziałam. Przejmujący poprzez ostateczność spraw, o których opowiada, niosący nadzieję dzięki przekonaniu o tym, że Miłość jest nieśmiertelna.
Kamila Łapicka,
zteatru.pl, 27-01-2018
opis:
Czy głęboka i żarliwa wiara może być usprawiedliwieniem zabójstwa? Czy w konsumpcyjnej współczesności możliwe jest bezwarunkowe przebaczenie i miłość? Gdzie jest granica wolności twórczej artysty?
„Nie wierzę w śmierć” to otwarty i szczery dialog o granicach sztuki i kultu religijnego prowadzony przez człowieka Kościoła oraz osobę niewierzącą. Jako punkt wyjścia do tej rozmowy autor o. Wacław Oszajca i reżyser Tomasz Kaczorowski wybrali gdańską legendę o niespotykanej ekspresji konającego Chrystusa z krucyfiksu, który stanowi jeden z elementów pochodzącej z XV wieku Grupy Ukrzyżowania w Bazylice Mariackiej. To opowieść o rzeźbiarzu, który zabił swojego modela, żeby w wiarygodny sposób oddać wyraz cierpienia i męki umierającego. Współpraca autora i reżysera jest dowodem na to, że przeciwieństwa mogą zrodzić wzajemne zaufanie i szacunek.
nagroda:
Za scenografię do spektaklu Agnieszka Wielewska otrzymała Nagrodę Teatralną Miasta Gdańsk przyznaną w ramamach Miedzynarodowego Dnia Teatru w 2018 roku.
https://pomorskie.eu/-/-wiedzmin-najlepszym-przedstawieniem-roku-kto-otrzymal-nagrody-marszalka-
NIE WIERZĘ
W ŚMIERĆ
Miejski Teart Miniatura w Gdańsku
prapremiera:
5 listopada 2017
na podstawie tekstu:
o. Wacława Oszajcy
reżyseria:
Tomasz
Kaczorowski
scenografia, kostiumy:
Agnieszka
Wielewska
muzyka:
Miłosz
Sienkiewicz
obsada:
Joanna Tomasik
Jacek Gierczak
Jacek Majok
Piotr Srebrowski
Krystian Wieczyński
AGNIESZKA WIELEWSKA