Your e-mail
Your message
send
send
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

CONTACT                  

aga.wielewska@gmail.com

 

description:

 

Kristo Šagor's drama, one of the most popular German theater creators for young people, is a story about maturing, confronting ideals with imperfect reality, the desire for power, the sources of evil and the repair of the world. The show features a theatrical fantasy focused on themes such as responsibility, extreme, fascination with evil. The scenic fantasy is to be embedded in the contemporary socio-political debate that is taking place in the context of radical changes in Europe.

 

fragments of reviews:

"(...) reżyser pokazuje wyraźnie, że zdystansowana postawa jest jedną z przyczyn obecnej sytuacji, że nie analizujemy medialnych przekazów, tylko odbieramy wszystko hurtowo, jak podczas bezmyślnego przewijania aktualności na Facebooku. Warto zobaczyć i dać się uczulić."

 

"Świetnie podany tekst, rzeczowe, trafiające w punkt pytania o doświadczenia chłopca, który się później stał potworem, podtrzymują słuszne wrażenie, że Hitler żył w tej samej rzeczywistości, co my."

 

"W tle wyświetlane są kadry z bajek Disneya, przypadkowe krajobrazy, emotikony, kadry z Trumpem, ujęcia z filmów dokumentalnych, w których Hitler rozmawia z dziećmi i zdjęcia „Lego. Obozu koncentracyjnego” Zbigniewa Libery, do którego odwołuje się scenografka Agnieszka Wielewska. Odzwierciedleniem publicznego dyskursu jest zresztą ściana, na której po oświetleniu ultrafioletem widać m.in. napisy: #dobrazmiana, Jude raus, Kocham Cię, Żydzi won, Private, hasło wyborcze Trumpa: „Make America great again” i uproszczony wizerunek męskich genitaliów."

 

Martyna Friedla,

 Pogaduchy o faszyzmie w teatrze. Lekko, z humorem, bez moralizatorstwa,

Gazeta Wyborcza - Opole online, 20-02-2017

 

 

"Przekaz jest prosty, czytelny, myślę, że ciekawy dla młodych widzów. Nic tylko prowadzić do teatru klasę za klasą, a potem rozmawiać z młodzieżą - co polecam wszystkim opolskim nauczycielom." 

 

Iwona Kłopocka, Przyznaj Hitler jest w każdym z nas,

Nowa Trybuna Opolska, 19-02-2017

"Kochanowski, spektaklem „Ty, Hitler” w reż. Tomasza Kaczorowskiego, wpisuje się tym samym we frazę Słowackiego z Lilii Wenedy: „Nie czas żałować róż, gdy płoną lasy”. Na imprimatur dla spektaklu „Ty, Hitler” ze strony Opolskiego Kuratorium Oświaty, zajętego wdrażaniem chaosu w szkołach, raczej bym nie oczekiwał. Nie pozostaje mi zatem nic innego, jak dołączyć do słów zarówno Iwony Kłopockiej z Nowej Trybuny Opolskiej, która zachęca nauczycieli do prowadzenia na spektakl klasa za klasą, jak również Martyny Friedli z Gazety Wyborczej Opole: „Warto zobaczyć i dać się uczulić”.

 

"W warstwie wizualnej stanowi prostą i przystępną w odbiorze opowieść dla młodego widza. Zlepek zapadających w pamięć obrazów prezentowanych na ekranie w scenicznym tle może szokować: na archiwalnych nagraniach widzimy Hitlera bawiącego się z dziećmi, sceny z filmu „Dyktator” Chaplina, bajki Disneya (wspierał idee faszystowskie - to dla nieobeznanych z tematem), dzieci w pasiakach po wyzwoleniu obozu w Auschwitz czy też słynne i mocno dyskutowane w latach 90-tych „Lego. Obóz koncentracyjny” Zbigniewa Libery. Całość dopełniają chwytające za serce nagrania małych dzieci z syryjskiego Aleppo, stanowiąc swoistego rodzaju wyrzut sumienia. Mocne, ciężkie buty rodzące łoskot, czerń aktorskich kostiumów, fotele w narożnikach sceny wyznaczające przestrzeń dla słownego ringu czterech osobistych historii. Każda z nich, jako narastający proces skomunikowany z wyświetlanym obrazem."

 

Mateusz Rossa, 

Podstarzały kawaler z kotem lekcji nie odrobił. A ty?

Komitet Obrony Demokracji, region Opole, 20-02-2017

TY, HITLER

 

Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu

Scena Bunkier

 

openinig night:

18 II 2017

 

author:

Kristo Šagor

translation:

Iwona Nowacka

direction, dramaturgy,

music preparation:

Tomasz

Kaczorowski

set design, costumes:

Agnieszka

Wielewska

 

 

cast:

Andrzej Jakubczyk,

Karol Kossakowski, Karolina Kuklińska, Krzysztof Wrona

  1. pl
  2. en

AGNIESZKA WIELEWSKA